オペラやその周辺領域における人材育成と芸術振興を
テーマに据え、調査・研究をしています。
オペラ研究所について
ニュース
  • 【録画配信中】リーダーズ・トーク「我々はいかにして劇場を再開させるのか?」―劇場トップが語る日本とドイツの現在―

2021年03月15日

【録画配信中】リーダーズ・トーク「我々はいかにして劇場を再開させるのか?」―劇場トップが語る日本とドイツの現在―

文化庁 令和2年度 大学における文化芸術推進事業
アートマネジメント人材育成事業「実演舞台芸術プロデューサー養成講座」オンライン・シンポジウム②

我々はいかにして劇場を再開させるのか


Part 1
Part 2

リーダーズ・トーク「我々はいかにして劇場を再開させるのか?」―劇場トップが語る日本とドイツの現在―

登壇者
パネリスト:
 沼尻竜典(びわ湖ホール芸術監督)
 ズザンネ・モーザー(ベルリン・コーミッシェ・オーパー次期共同総裁)
ゲストスピーカー:岡田暁生(音楽学者)
モデレーター:石田麻子(昭和音楽大学教授)
ドイツ語通訳:蔵原順子

日時
2020年12月2日(水)19:30~21:00(日本時間)

主催
昭和音楽大学

協力
ゲーテ・インスティトゥート東京
 
Leaders Talk; How should we get the theatres reopened? ̶Case studies in Germany and Japan

Speakers

Pannelist:
  
Ryusuke NUMAJIRI (Artistic Director of Biwako Hall)
  Susanne MOSER (Next 'Ko-Intendantin' of Komische Oper Berlin)
Guest: Akeo OKADA (Musicologist)
Moderator: Asako ISHIDA (Proffessor of Showa University of Music)
German Interpreter: Kazuko KURAHARA

Date
02/12/2020 (Wed) 11:30~13:00 (
Time in Germany)

Organizer
SHOWA UNIVERSITY OF MUSIC

Cooperation
GOETHE-INSTITUT TOKYO


沼尻竜典
指揮者。びわ湖ホール芸術監督、トウキョウ・ミタカ・フィルハーモニア音楽監督。2022年4月より神奈川フィルハーモニー管弦楽団音楽監督に就任。ベルリン留学中の1990年、ブザンソン国際指揮者コンクールで優勝。以来、世界各国のオーケストラに客演を重ね、日本国内でも数々のポストを歴任、ドイツではリューベック歌劇場音楽総監督を務め、オペラ公演、劇場専属のリューベック・フィルとのコンサートの双方において数々の名演を残した。ケルン歌劇場、バイエルン州立歌劇場、ベルリン・コーミッシェ・オーパー、バーゼル歌劇場、シドニー歌劇場等へも客演、びわ湖ホールでは、2017年より4年間かけてミヒャエル・ハンペの新演出による《びわ湖リング》を上演、空前の成功を収めた。14年にはオペラ《竹取物語》を作曲・初演、国内外で再演されている。17年紫綬褒章受章。
Ryusuke NUMAJIRI
Ryusuke Numajiri is Artistic Director of Biwako Hall and Music Director of Tokyo Mitaka Philharmonia. He will be inaugurated as Music Director of Kanagawa Philharmonic in April 2022. Numajiri won the 1st Prize in the Besançon International Competition in 1990. This victory resulted in invitations to conduct London Symphony, Orchestre symphonique de Montréal, Deutsches Symphonie-Orchester Berlin, Orchestre Philharmonique de Radio France, among others. He has just finalized successful seasons at Theater Lübeck as General Music Director. Numajiri has appeared at opera houses including Oper Köln, Bayerische Staatsoper, Komische Oper Berlin, Theater Basel. He was awarded Medal of Honor with the Purple Ribbon by Emperor of Japan in 2017.


ズザンネ・モーザー
ウィーンのブルク劇場ならびにシャウシュピールハウスで複数の役職を歴任したのち、2005年にコーミッシェ・オーパー・ベルリンの業務執行取締役に就任。現在の役職に加え、2022/23年のシーズンからは、オペラ担当取締役のフィリップ・ブレーキングととともに共同総裁を務める。
ズザンネ・モーザーはオーストリアのザルツブルク出身。ウィーン経済大学で経済学と経営学を学ぶ。グラフ・モーザー・マネジメント社の共同設立者として、文化事業者のためのコントローリングツールを開発。2005年から、チューリヒ大学などで、コントローリング、戦略的事業マネジメント、文化マネジメントを教える。2013年から、Berliner Leben財団の理事。2013年からオペラ・ヨーロッパの理事を務め、2017年から2019年まで、オペラ・ヨーロッパ副理事長。2016年からウィーンのmumokの評議員。2018年からベルリンの主要地方銀行の一つであるBerliner Sparkasseの法律顧問。2020年からウィーンのVolkstheater Privatstiftungの理事。2009年から2015年までウィーン・ブルク劇場、ウィーン国立歌劇場、ウィーン・フォルクスオーパー、Art for Artシアターサービスの監査役。またウィーン国立歌劇場の取締役会会長を数ヶ月間務めた。
2015年から2017年は、ウィーン連邦劇場ホールディングの監査役。
Susanne MOSER
Susanne Moser joined Komische Oper Berlin as Managing Director in 2005 after holding several positions at Burgtheater and Schauspielhaus Wien. From the beginning of the 2022/23 season, in addition to her current responsibilities, she will also be »Ko-Intendantin« (General Manager) jointly with Komische Oper’s opera director Philip Bröking.Susanne Moser was born in Salzburg (Austria) and studied Economics and Management at the Vienna University of Economics and Business. She is cofounder of Graf Moser Management GmbH, who developed a distinctive controlling tool for cultural institutions called »Kulturplaner«. Since 2005 she has also been teaching Controlling, Strategic Management as well as Cultural Management, at the University of Zurich among others. Susanne Moser has been a member of the board of the »Stiftung Berliner Leben« foundation since 2013. Also, since 2013 she has been an elected member of the board of Opera Europa, acting as vice president from 2017 to 2019. She has been Vice President of the board of trustees of Vienna’s mumok (Museum Moderner Kunst Stiftung Ludwig Wien) since 2016. In 2018, she became a member of the legal advisory board of Berliner Sparkasse, the regional market leader in savings banks. Since 2020, she has also been a member of the board of the »Volkstheater Privatstiftung« foundation in Vienna. From 2009 to 2015, Susanne Moser was a member of the board of Burgtheater Wien GmbH, Staatsoper Wien GmbH, Volksoper Wien GmbH and ART for ART Theaterservice GmbH, also acting as President of the board of Staatsoper Wien GmbH for several months. From 2015 to 2017, she was a member of the board of Wiener Bundestheater Holding.

岡田暁生
1960年、京都府生まれ。音楽学者、京都大学人文科学研究所教授。大阪大学大学院博士課程単位取得満期退学、1991年までミュンヘン大学およびフライブルク大学に留学。2001年に『オペラの運命』でサントリー学芸賞受賞、2009年に『ピアニストになりたい!』で芸術選奨新人賞、『音楽の聴き方』で吉田秀和賞受賞。オペラ(とりわけリヒャルト・シュトラウス)研究から出発したが、最近はジャズに目覚め、月1でレッスンに通う。師フィリップ・ストレンジと共著で『すごいジャズには理由がある』(アルテスパブリッシング)。コロナ時代の音楽を論じた近刊『音楽の危機』(中公新書)が各種メディアにとりあげられ話題を呼んでいる。
Akeo OKADA
(born in 1960) is professor for musicology at the Kyoto University (Institute for humanities). He studied musicology in Osaka, Munich and Freiburg i.Br. He received his Ph.D. with a dissertation on Richard Strauss’s Rosenkavalier. He has engaged with the European music in the 19.century, especially grand opera and piano music. He has published books on the History of Western Music, Operas of Mozart, Music during the First World War, Music Life in Vienna around the turn of the century and others. He was awarded with Suntory Prize for Social Sciences and Humanities, Yoshida Prize for Music Critique and Prize for Art Promotion (Japanese Agency for Cultural Affairs). His book on the History of Western Music is published also in Korea and in China. He is the organizer of the First World War Research Project at the Kyoto University since 2007. Recently published a book “The crisis of Music”.


石田麻子
東京藝術大学卒業後、ドイツの音楽出版社(日本法人)に勤務。その後、舞台芸術政策研究の道に進み、昭和音楽大学教授、東京藝術大学大学院オペラ専攻非常勤講師ほか。『日本のオペラ年鑑』編纂委員長、日本芸術文化振興会プログラムディレクター(調査研究分野)、文化審議会文化政策部会委員、全国公立文化施設協会コーディネーター、藤沢市民オペラ制作委員会委員、浜松国際ピアノコンクール運営委員などを務めている。東京藝術大学大学院音楽研究科博士課程修了、学術博士。
Asako ISHIDA
Dr. Asako Ishida received Ph.D. from Tokyo University of Fine Arts and Music. She is now the Director of Opera Research Center, and a professor and advisor to the President in Showa University of Music, a lecturer in Tokyo University of Fine Arts and Music and worked for the Japan Arts Council as the Program Director, Research. She is the Chairperson of the Compilation Committee of “Opera in Japan Yearbook” subsidized by the Japanese Government. She has been invited as the anelist and joined the session of international conference with the general directors of the large opera theatres from all over the world at the International Conference of Opera Europa in Venice in 2014 and the 2nd International Arts Administration Shanghai Forum in 2018, etc. Also, she has been one of the main speakers of the International Conference at the University of Strasbourg which was held under the collaboration with Opera National de Rhin in 2018.

前のページに戻る